dimecres, 14 de gener del 2009

L'Observatori i el projecte Astrolabi.

Tot buscant a la xarxa, he trobat una web anomenada l'Observatori. Aquí fan tres informes relacionats amb les Tic que m'han semblat realment interessants ja que relaciona l'ús de les Noves Tecnologies tant amb els centre, com amb l'alumnat i els docents.

L'Observatori de les TIC als centres d’ensenyament no universitari és un projecte iniciat per la Fundació Jaume Bofill i la Universitat Oberta de Catalunya per mitjà de l’Edu Lab que neix fruit de la voluntat de realitzar una reflexió sobre l'ús de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) a l'educació. Aquest projecte es desenvolupa amb la finalitat de crear un Observatori neutral que pugui valorar l’evolució de l’aprofitament i l’ús que es fa de les TIC i l’esdevenir dels diferents projectes que tenen una finalitat semblant: continuar treballant en la millora de la qualitat educativa a partir de l'aprofitament dels recursos que la societat posa al nostre abast.

http://astrolabi.edulab.net/int_inf.html
De forma periòdica l’Observatori emetrà un informe temàtic reflectint les conclusions extretes fruit del treball i de l’intercanvi d’informació que tindrem amb els centres que hi col·laboren.

Aquest informe té per objectiu recollir de forma sistemàtica la realitat i el treball que realitzen els centres amb les noves tecnologies per tal d’obtenir una imatge dinàmica sobre les activitats, plantejaments i problemes amb que es troben els centres en implementar les noves tecnologies.
Els informes estan directament vinculats amb aquells aspectes que, de forma prioritària, pretenem analitzar en l’Observatori. Aquests aspectes giren al voltant de les prioritats a estudiar. Els tres informes del projecte anomenat Astrolabi que es van publicar l’any 2000 van tenir els següents eixos d’estudi:

  • Primer informe: Maig 2000: Van analitzar la realitat dels centres quant a disponibilitat de maquinari i programari, les activitats que habitualment hi realitzen i el plantejament pedagògic sota el qual realitzen aquestes activitats.



Seguidament adjuntaré uns punts resum del primer informe:

-Tots els centres estudiats fina ara disposen d’una aula d’informàtica correctament equipada tant per a utilitzar el programari educatiu més comú com per a accedir puntualment a Internet.De totes formes, s'ha de tenir present que la resta de serveis del centre (biblioteca, aularis...) no estan convenientment informatitzats i que el nombre d’ordinadors disponibles a l’aula d’informàtica obliga a molts centres a dividir la classe per a poder accedir al maquinari amb qualitat (1 ordinador per alumne).

-De moment és la tecnologia la que va pel davant de les necessitats pedagògiques i això fa que actualment els recursos informàtics disposats a l’abast de la comunitat educativa siguin suficients. A mesura que l’ús intensiu d’Internet sigui incorporat com a una eina d’ús més habitual en els centres, caldrà plantejar-se la necessitat de gaudir de serveis de connexió de més alta velocitat (cable) o de millorar els equipaments informàtics.

Però la qualitat que els centres poden oferir quant a adequació del maquinari actualment existent restaria trencada en el moment en que totes les àrees del disseny curricular utilitzessin de forma intensiva l’aula d’informàtica.

D’altra banda, el manteniment i configuració de xarxes i maquinari obliga als coordinadors d’informàtica a esmerçar molts esforços i dedicació que podrien ser dedicats a aspectes pedagògics.

- La reutilització d ‘ordinadors amb processadors 386 i 486 és un fet en la majoria dels centres. Les solucions que donen cada centre en aquest maquinari són variades i responen a les pròpies necessitats dels centres.

De totes formes, aquesta reutilització no amaga la necessitat d’ampliar el nombre d’ordinadors en aquells centres que vagin realitzant un ús cada cop més intensiu de la informàtica.


-Actualment els recursos informàtics dels centres són d’ús gairebé exclusiu dels mateixos. El debat sobre l’obertura d’aquests serveis a la comunitat és paral·lel al debat sobre l’ús de les instal·lacions dels centres a partir de les 17h.
-
Resultaria desitjable una major planificació no en la distribució de l’espai informàtic actual (òbviament això ja hi és) sinó en els usos previsibles de la informàtica. Això permetria avaluar les necessitats més enllà d’un curs. Però per a poder fer aquesta planificació cal prèviament analitzar els usos que des de cada àrea del disseny curricular faran els docents.
-
Els centres reposen sense problemes el material fungible, però normalment el responsable d’informàtica no disposa d’un pressupost tancat per a realitzar ampliacions, aspecte que obliga als centres a treballar sense planificar els recursos necessaris.




  • Segon informe: Setembre 2000: Van analitzar el paper dels docents en la implementació de les TIC, els canvis en el paper del professorat i la seva actitud davant les noves tecnologies.


http://astrolabi.edulab.net/int_inf_2_informe_punt1.html

Tot seguit adjunto l'enllaç de les conclusions fetes del segon infome.
http://astrolabi.edulab.net/int_inf_2_informe_punt3.html

Seguidament adjunto també un paràgraf de les conclusions el qual m'ha semblat particularment interessant per veure i reflexionar sobre l'actitud dels docents:
"L’actitud dels docents davant la implementació i l’ús de les TIC és majoritària­ment positiva, però una bona part dels docents que admeten la seva importància i es mostren disposats a prendre mesures per a la seva correcta implementació es veuen aclaparats per moltes altres millores necessàries en el sistema educatiu i troben pocs elements externs que reforcin la importància de l’ús de les TIC. Davant aquesta situació predomina la indefinició, no el rebuig, i els docents implicats en la necessitat de generalitzar un ús educatiu de les TIC se senten en minoria o amb poc suport per a convertir experiències puntuals en pràctiques habituals del nostre sistema educatiu."




  • Tercer informe: Desembre 2000 – Gener 2001: Van estudiar de forma prioritària les relacions entre l'alumnat i les noves tecnologies, com gestionen la informació que reben els alumnes a través d'Internet, saber si les TIC són un possible element generador de desigualtats, si les habilitats relacionades amb la lectura i escriptura de l'alumnat milloren o no amb l’ús de les TIC i, entre d’altres, la motivació de l'alumnat en utilitzar les noves tecnologies.


http://astrolabi.edulab.net/int_inf_3r_informe.htm

I en el següent enllaç extreu les conclusions d'aquest 3r informe. Conclusions relatives als centres d'ensenyament, als pares, a l'equipament a casa, relatives a l'alumne, a l'ús de les TIC...
http://www.blogger.com/http//:astrolabi.edulab.net/int_inf_3r_informe_punt7.html

Abans no coneixia l'existència d'aquest projecte, però després de llegir-mo he vist que és una informació molt interessant per a futurs mestres o inclós per aquells que ja ho són ja que convida a pensar i a reflexioinar sobre diferents àmbits referents amb les Noves Tecnologies.
Així doncs us convido a que també ho llegiu.

1 comentari:

croac ha dit...

En si, no en tenia ni idea d'aques projecte, a part que els trens informes són bastant vells (no hi han més actuals) crec que no es tenen en compte els ingressos dels diferents centres per a incorporar les noves tecnologies de manera adequada (crec que el finançament dels centres sempre es variable), i que tb pot aportar una dependencia massa gran de les tecnologies, a part de ser un indicador sociocultural =)
Salut!